KadasterFinder is een initiatief van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), een online dienst waarmee elke erkende vastgoedmakelaar online toegang krijgt tot het Kadaster en het kadastraal uittreksel kan aanvragen.
Opgestart in december 2011, Kadasterfinder staat erkende vastgoedmakelaars toe om rechtstreeks de online databanken van het kadaster (FOD Financiën) te raadplegen. Hiervoor moest dit steeds schriftelijke of aan het gemeentelijk loket aangevraagd worden. Het is dus een Tool om veel administratie en vertragingen te voorkomen.
Of samengevat: een betrouwbare bron van Kadastrale informatie die de makelaar tijd, geld en administratie bespaart.
KadasterFinder is voorbehouden aan BIV-leden, ingeschreven als vastgoedmakelaar-bemiddelaar.
Echter kunnen ook medewerkers hiervan gebruik maken, dit op voorwaarde dat er zich een actief BIV-lid in de organisatie bevindt en die de tool heeft geregistreerd.
Opgelet: indien uw medewerker recentelijk werd aangenomen, kan het zijn dat wij nog geen melding ontvangen dat ze KadasterFinder mogen gebruiken.
Contacteer hiervoor de helpdesk en voorzie hen van een bewijs van tewerkstelling (DIMONA aangifte, hoofding van loonstrook), zodat we een tijdelijke toegang kunnen activeren om deze periode te overbruggen.
KadasterFinder is voorbehouden aan BIV-leden ingeschreven als vastgoedmakelaar-bemiddelaar.
Medewerkers van een BIV-erkende vastgoedmakelaar-bemiddelaar kunnen ook gebruikmaken van KadasterFinder, op voorwaarde dat er zich een actief BIV-erkende vastgoedmakelaar-bemiddelaar in de organisatie bevindt en deze zich in KadasterFinder heeft geregistreerd.
KadasterFinder is beschikbaar in het Nederlands en in het Frans.
Wisselen van taal doet u door bovenaan op "NL" of "FR" te klikken en de gewenste taal te selecteren.
Uw keuze wordt onthouden voor uw volgende aanmeldingen.
Conform de wetgeving vindt u hieronder de verplichte informatie van het betalend 070 nummer.
U kan ons steeds bereiken via support@kadasterfinder.be. Wij doen onze uiterste best om u zo spoedig mogelijk van een repliek te voorzien.
Als u via mail contact opneemt, vermeld dan duidelijk wat uw vraag is of welke foutmelding u ontvangt.
Schermafbeeldingen, welke browser en welke OS (Windows, Mac OS X, Linux ... ) u gebruikt kunnen helpen om uw probleem snel te begrijpen en verhelpen.
Wij zijn ook telefonisch bereikbaar van 9u tot 12u 30 en van 13u 30 tot 17u op het nummer 070 22 89 00 (€0,30/min).
Om aan te melden bij KadasterFinder surft u naar www.kadasterfinder.be en klikt u in de rechterbovenhoek op de knop “aanmelden”.
Een uitgebreidere uitleg is to vinden in de FAQs van Immo-connect
Indien u nog niet over een account beschikt, dan dient u zich eerst te registeren.
Wanneer u geregistreerd bent, kan u steeds aanmelden met eID.
Bij een succesvolle aanmelding krijgt u in de rechterbovenhoek uw naam te zien, gevolgd door uw organisatie. Ziet u dit niet, klikt u op uw naam en selecteert uw organisatie als "actieve organisatie".
De eerste persoon die zich voor een organisatie aanmeldt, zal de beheerder worden van de organisatie in Immo-Connect. Idealiter is dit de zaakvoerder.
Hij/zij beheert het profiel van de organisatie en kan/moet medewerkers toevoegen/bevestigen.
Een uitgebreide uitleg kan je hier vinden.
Om een medewerker toegang te geven tot KadasterFinder, dient die medewerker eerst zelf te beschikken over een Immo-Connect account.
Nadat het profiel vervolledigd is, dient de medewerker de organisatie toe te voegen. De medewerker zal voor deze organisatie (indien reeds door de zaakvoerder aangemaakt) op “wachten op bevestiging” komen te staan.
De beheerder dient zich vervolgens aan te melden op www.immo-connect.be en de medewerker te bevestigen binnen de organisatie:
Op het volgende scherm zal u de toegangsrechten voor de geregistreerde tools kunnen instellen.
Dit kan natuurlijk enkel op voorwaarde dat de medewerker de eID kaart gekoppeld heeft aan zijn/haar profiel en over de nodige erkenningen beschikt.
Windows:
Mac:
Voor een uitgebreidere uitleg kan u terecht bij dit artikel.
Surf naar https://iamapps.belgium.be/tma/?lang=nl en klik op "Start de test".
"Test geslaagd" wil zeggen dat alles correct werd geïnstalleerd en u verder kan naar onze toepassing.
Indien de test niet slaagt, is er wellicht ergens iets fout gelopen. Overloop alle stappen en vergeet zeker niet uw computer te herstarten.
Een andere optie is op https://eid.belgium.be/nl de eID viewer te downloaden en te kijken of uw eID herkend wordt door de software.
Deze foutmelding betekent dat het certificaat van uw eID niet herkend wordt door uw browser.
Meestal betekent dit dat u de cache van uw browser dient leeg te maken.
U kan dit testen door in uw browser een Incognito tabblad te openen en met dit incognito tabblad aan te melden op www.immo-connect.be en daar uw eID proberen koppelen.
Als het in het incognito tabblad werkt, dan zal je jouw cache moeten leegmaken.
Mocht u de mogelijkheid hebben om dit in een andere browser te testen raden we aan om Firefox te gebruiken.
De Belgische overheid heeft een officiële eID extensie gemaakt voor Firefox, deze extensie in combinatie met een incognito tabblad verhelpt deze foutmelding. Voor Mac-gebruikers raden we sowieso aan om de Firefox methode te gebruiken.
Mocht dit het probleem voor u niet oplossen, kan u best even uw computer heropstarten met uw eID-kaart in de kaartlezer en de kaartlezer aangesloten laten tijdens het herstarten. Na het opnieuw opstarten, opent u opnieuw de browser.
Als uw eID nog steeds niet verbonden kan worden kan u best even testen of uw eID herkend wordt door de eID Viewer https://eid.belgium.be/en. Indien uw eID hier niet herkend wordt dan ligt het probleem bij uw eID software of aan uw eID-kaart zelf. In uitzonderlijke gevallen dient u eveneens na te gaan of uw antivirus/firewall de verbinding niet tegenhoudt.
Indien het na bovenstaande stappen nog steeds niet lukt, dient u wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer.
Dit doet u door opnieuw alle browservensters volledig af te sluiten, de eID-viewer te openen en bovenaan te klikken op het derde tabblad ‘Certificates’.
Vervolgens selecteert u uw naam met ‘Authentication’ erachter; u vinkt onderaan het vakje aan bij ‘Always validate certificate trust’ en klikt op ‘Validate now’. U herhaalt deze stappen voor uw naam met ‘Signature’ erachter.
Lukt het nog steeds niet dan raden we aan om het eens op een andere computer te proberen gezien bedrijfscomputers vaak streng beveiligd zijn staan ze bepaalde functies niet toe.
Indien aanmelden nog steeds niet lukt, stuur een mail naar onze helpdesk met een printscreen van uw volledige scherm van de foutmelding waarop u vastloopt.
Alle standaardbrowsers (Edge, Chrome, Safari, Firefox, ...) zijn compatibel met de eID-software.
Mocht u toch problemen ondervinden raden we onderstaande aan:
Voor Windows gebruikt u best Google Chrome of Firefox, vergeet bij Firefox niet de eID add-on te installeren!
Voor Mac gebruikt u best Firefox, vergeet hierbij niet de eID add-on te installeren!
Een medewerker die zichzelf registreert binnen een organisatie, zal de melding krijgen "wachten op bevestiging" . Hierna dient de beheerder van de organisatie de medewerker "te bevestigen."
Als beheerder klikt u, nadat u aangemeld bent op immo-connect.be bovenaan op uw naam en kiest u vervolgens "Mijn organisaties" in het menu.
Er zal een oranje aanduiding zijn op uw overzichtspagina als er medewerkers op “wacht op bevestiging” staan.
Indien u klikt op de knop “wacht op bevestiging” kan u kiezen of u de medewerker ook beheerder wilt maken binnen uw organisatie en kan u eveneens de informatie van de medewerker aanpassen.
Op het volgende scherm kan u de toegangsrechten voor de geregistreerde tools voor de medewerker instellen.
Dit kan enkel wanneer de eID van de medewerker gekoppeld is aan zijn/haar profiel en die over de nodige toegangen beschikt.
Via KadasterFinder kan u online kadastrale gegevens aanvragen van de Belgische dienst van het Kadaster.
KadasterFinder beschikt over meerdere zoekmethodes: zoeken op perceelnummer, ondernemingsnummer of adres.
Per opzoeking wordt de Wallet van uw organisatie verminderd met deze kostprijs, de prijzen kan u hier terugvinden.
Wenst u meer informatie over de werking van de wallet, kijk hier.
Instructies voor het opladen van de wallet vindt u hier.
Een overzicht van uw transactie kan u hier vinden.
De actuele prijzen kan u hier terugvinden.
KadasterFinder beschikt over meerdere zoekmethodes: o.b.v. perceelnummer, ondernemingsnummer en adres.
Perceelnummer
Om een opzoeking te doen op basis van perceelnummer, dient u te beschikken over de kadastrale afdeling, de kadastrale sectie en het hoofdnummer.
Voor percelen op Vlaams grondgebied raden we de gebruiksvriendelijke toepassing Geopunt Vlaanderen van de Vlaamse overheid aan. Via Geopunt Vlaanderen geeft u het adres in de zoekbalk in en selecteert u het overeenstemmend zoekresultaat waarna de locatie op de kaart verschijnt.
Als u op het markeerpunt op de kaart drukt zal er een venster verschijnen waar u de optie "Kadastrale informatie over de aangeklikte locatie" kan selecteren. Hier bekomt u de CaPaKey, ook wel kadastraal perceelnummer genaamd.
Om een Belgisch adres om te zetten in een kadastraal perceelnummer (CaPaKey) raden we aan CadGIS van de Federale Overheidsdienst Financiën te gebruiken. Via CadGIS kan u in de zoekbalk het adres ingeven. Wanneer het resultaat weergegeven wordt, klik het adres aan. Klik in het overzicht dat voorgesteld wordt uw perceel aan. Klik aan de rechterkant op het "Informatiesymbool", Klik opnieuw uw perceel aan en wacht tot het systeem de data inleest. In het informatie overzicht zal u onder "Kadastrale percelen" de CaPaKey terugvinden.
Concreet voorbeeld ter illustratie a.h.v de kadastrale sleutel (CaPaKey):
24010B0270/00E000
U krijgt eerst een lijst met alle percelen die binnen uw zoekcriteria vallen. Deze worden gerangschikt op sectie en grondnummer, vervolgens op partitienummer.
Ondernemingsnummer
Om een opzoeking te doen op basis van het ondernemingsnummer, dient u te beschikken over het ondernemingsnummer en de postcode van waar het pand gelegen is.
Het ondernemingsnummer dient ingegeven te worden als cijfers, géén leestekens.
Voorbeeld: BE0 866.381.630 wordt 0866381630
Bij postcode geeft u de postcode in van waar het pand gelegen is.
Adres
Om een opzoeking te doen op basis van het adres, dient u te beschikken over de postcode, de straat en het huisnummer van het pand.
Per opzoeking (het bekomen van een legger) wordt de Wallet van uw organisatie verminderd met de prijs inclusief BTW. U dient de betaling altijd te bevestigen alvorens u de legger aanvraagt, de prijzen die hiervoor aangerekend worden kan u hier terugvinden.
Wanneer u klikt op "Resultaat afsluiten", dan sluit u deze opzoeking volledig af en kunt u deze gegevens niet meer raadplegen.
Wenst u later toch opnieuw de kadastrale informatie te raadplegen. Dan dient u de opzoeking opnieuw uit te voeren.
U zal opnieuw de opzoeking dienen te betalen.
Wanneer het huisnummer gevolgd wordt door een "+", dan betreft het een perceel dat geen eigen huisnummer heeft, maar gelegen is naast het aangeduide perceel. Dit kan bijvoorbeeld een garage betreffen.
Wanneer het huisnummer wordt aangegeven als ".../...", dan betekent dit "huisnummer ... tot ..." . Bijvoorbeeld: "20/26" betreft "huisnummers 20 tot 26".
Huisnummers met een bisnummer, worden geschreven als "16/2", "33/4",... .
Een huisnummer met een letter is géén busnummer en wordt weergegeven als "23 A", "23 B", ...
Een busnummer wordt in de geconsulteerde databank niet opgenomen in de ligging van het perceel.
Wanneer u een opzoeking doet op basis van adres, dan is het mogelijk dat u een overzichtslijst met percelen krijgt (bv. appartementen, garages,...).
Om de juiste legger sneller te vinden, wordt in de kolom "Detail" per legger meer informatie weergegeven.
Deze informatie bestaat uit de aard, gevolgd door de omschrijving in codevorm.
De belangrijkste types aard die kunnen weergegeven worden, zijn: huis#, privatief deel#, garage, private delen, building, handelshuis,...
Na de aard, ziet u een code.
Deze code is opgebouwd uit verschillende elementen.
Vervolgens ziet u de aanduiding van de niveaus.
Alle gewone verdiepingen van 1 tot ... worden aangeduid door hun cijfer (1,2,3,...).
Voor ondergrondse verdiepingen wordt de aanduiding "OG+verdiep" gebruikt.
De gelijkvloerse verdieping wordt aangeduid met "GV".
Een tussenverdieping wordt weergegeven als "TV".
Een bel-etage krijgt als code "BE".
Na het niveau, wordt de exacte ligging van het appartement aangegeven. Dit is altijd tussen //.
Dit kan een aanduiding zijn als "L", voor links, "VK.L" voor voorkant-links.
Tussen de // mag ook het appartement aangegeven worden door het volgnummer zoals opgenomen in de basisakte.
Vervolgens ziet u, indien van toepassing, de aard en het nummer van de verschillende aanhorigheden, gescheiden door een "-".
De lijst van de aard van de aanhorigheden, is dezelfde als bij het hoofdbestandsdeel (zie hierboven).
Enkele voorbeelden:
Voorbeeld1: PRIVATIEF DEEL# A5/53/K4-G4 .
Geheel appartement op de vijfde verdieping / nummer 53 / met kelder 4 en garage 4.
Voorbeeld2: PRIVATIEF DEEL# AGV/CR/ .
Geheel appartement op de gelijkvloerse verdieping / met een centrum rechtse ligging / zonder aanhorigheden.
De kadastrale afdeling kan u terugvinden op het aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing.
De eigenaar beschikt over dit document of kan dit bekomen bij de bevoegde administratie in het geval hij/zij er niet (meer) over beschikt.
Je kan deze ook terugvinden op externe websites zoals Geopunt en CADgis, als je het perceel in kwestie opzoekt.
De kadastrale afdeling dient te worden ingegeven in de vorm van 5 cijfers, géén letters.
De cijfers staan voor het type goed.
1: Gewoon ongebouwd onroerend goed
2: Gewoon gebouwd onroerend goed
3: Ongebouwde nijverheidsgrond (of eventueel handel met outillage)
4: Nijverheidsgebouw (of eventueel ambacht of handel met outillage)
5: Op een ongebouwd perceel geplaatst materieel en outillage
6: Op een gebouwd perceel geplaatst materieel en outillage
De letters staan voor het fiscaal statuut van het kadastraal inkomen.
F: Belastbaar kadastraal inkomen
G: Kadastraal inkomen vrijgesteld van de onroerende voorheffing op grond van art 253,2° of 3°, van het W.I.B. 92 of van bijzondere wetten
H: Kadastraal inkomen vrijgesteld van de onroerende voorheffing op grond van art 253,1° van het W.I.B. 92 of voorlopig vrijgesteld gedeelte van een in aanbouw genomen onbebouwde grond
J: Niet-vastgesteld kadastraal inkomen of vastgesteld kadastraal inkomen, maar niet belastbaar wegens niet-ingebruikneming of niet-verhuring
K: Voorlopig kadastraal inkomen: ingebruikneming of verhuring voor de volledige voltooiing
L: Gedeeltelijk voorlopig kadastraal inkomen van een appartementsgebouw waarvan niet al de appartementen zijn in gebruik genomen of verhuurd
P: Kadastraal inkomen van een in aanbouw genomen onbebouwde grond of van een nieuw beboste grond, belast zonder rekening te houden met de nieuwe aard krachtens art 494,§3 van het W.I.B. 92
Q: Kadastraal inkomen van een gebouw of van materieel en outillage dat vrijstelling geniet van de onroerende voorheffing voor economische doeleinden. Zal belastbaar worden vanaf de aangeduide datum
X: Kadastraal inkomen vrijgesteld van de onroerende voorheffing overeenkomstig een bijzondere bepaling van één van de drie Gewesten
Om het resultaat van uw opzoeking af te drukken, klikt u op de knop "Opzoeking afdrukken".
Vervolgens opent zich het afdrukvenster van uw browser, waarin u nog de nodige instellingen kunt aanpassen.
Hou er rekening mee dat als de kaart nog niet geladen is wanneer u op "Opzoeking afdrukken" klikt, deze ook niet zal weergegeven worden. Wees dus zeker dat uw kaart zichtbaar is vooraleer u afdrukt en afsluit.
Voor deze opzoeking zijn er geen gegevens beschikbaar bij de dienst van het Kadaster.
Als u vermoed dat er een fout gemaakt is in het Kadaster kan u contact opnemen met de dienst Kadaster of de Dienst Ruimtelijke Ordening van die gemeente. Via KadasterFinder kan u enkel opzoekingen doen bij de dienst Kadaster, heeft u inhoudelijke vragen m.b.t de correctheid van de data dan kan u uitreiken naar de gemeente in kwestie.
In het "overzicht" vindt u een historiek van uw opzoekingen.
U kunt het overzicht filteren op opzoekingsmethode, medewerker, of specifieke datum.
Van elke opzoeking ziet u welke soort opzoeking werd uitgevoerd, wanneer de opzoeking werd uitgevoerd, welke de zoekcriteria waren, welke medewerker binnen de organisatie de opzoeking deed en wat het resultaat was van de opzoeking.
De opzoekingen op adres worden niet mee opgenomen in de overzichtslijst gezien een opzoeking op adres enkel een opsomming weergeeft van de percelen. Klikt u op een detail van een perceel (=betalend), dan zal deze informatie wel in uw overzicht terug te vinden zijn.
Neen, dit kan niet.
Wanneer u een opzoeking afsluit via de knop "Opzoeking afsluiten", dan is de opgevraagde informatie niet langer beschikbaar.
Wenst u later toch opnieuw de kadastrale informatie te raadplegen, dan dient u de opzoeking opnieuw uit te voeren en zal u deze ook opnieuw moeten betalen.
De gegevens die u ingeeft, zijn ongeldig.
Oplossing: Controleer of alle gegevens correct en in het juiste formaat zijn ingegeven.
Op basis van d de door u ingegeven zoekcriteria kon in de databank van het Kadaster geen resultaat gevonden worden.
Kijk na of u alle gegevens in het correcte formaat heeft ingegeven en of dit ook de meest recente gegevens zijn.
Indien een pand/perceel recentelijk een wijziging onderging, is het mogelijk dat het (nog) niet vindbaar is via KadasterFinder. Zolang de bevoegde overheid de wijziging van de data niet heeft doorgestuurd naar het Kadaster zal het pand/perceel niet vindbaar zijn via KadasterFinder. Wenst u hierover meer informatie dan kan u navraag doen bij de gemeente waarin het pand/perceel zich bevindt.
Deze foutmelding geeft aan dat het saldo op uw wallet ontoereikend is om een opzoeking te doen op KadasterFinder.
U dient uw wallet op te laden, hoe u dit kunt doen leest u hier.
Deze melding geeft aan dat er een tijdelijke onderbreking was tijdens het uitvoeren van uw opzoeking waardoor de opgevraagde data niet correct kon worden ingelezen. Vaak volstaat het dat u de opzoeking opnieuw laat uitvoeren om de data correct in te lezen.
Deze melding geeft aan dat er een technisch was tijdens het uitvoeren van uw opzoeking waardoor de opgevraagde data niet correct kon worden ingelezen. U kan zelf niets doen om deze fout te verhelpen, behalve uw opzoeking nog eens opnieuw uit te voeren.
Op basis van de door u ingegeven zoekcriteria kan er in de database van het Kadaster geen plan gevonden worden voor deze legger.
Kijk na of u alle gegevens in het correcte formaat heeft ingegeven en of dit ook de meest recente gegevens zijn.
Indien een pand/perceel recentelijk een wijziging onderging, is het mogelijk dat het (nog) niet vindbaar is via KadasterFinder. Zolang de bevoegde overheid de wijziging van de data niet heeft doorgestuurd naar het Kadaster zal het pand/perceel niet vindbaar zijn via KadasterFinder. Wenst u hierover meer informatie dan kan u navraag doen bij de gemeente waarin het pand/perceel zich bevindt.
Deze melding geeft aan dat er zich een onbekende fout heeft voorgedaan bij het verwerken van deze zoekopdracht.
U kan zelf niets doen om deze fout te verhelpen, behalve uw opzoeking nog eens opnieuw uit te voeren.